Penny Dreadful

Om ni inte har hittat och sett, eller hört om utförligt, så är den här recensionen inget för er, men låt det vara sagt, det är en mycket bra recension av Penny Dreadful av Genevive Valentine, och som jag helt håller med om.

Begrundandet av lik - ett viktorianskt måste.

Begrundandet av lik – ett viktorianskt måste.

Penny Dreadful är en gothic horror-serie som ligger nära League of Extraordinary Gentlemen i det att den använder litterära personligheter som sina karaktärer – men oj, vilken skillnad i stämning! Jag är såld på den av främst två anledningar: Vanessa Ives personlighet, och Frankenstein i den sista scenen. Jag blev överraskad av hur mycket jag brydde mig i båda fallen. I det förra är jag väldigt sugen på att veta mer, och i det senare blev jag verkligt rörd.

Snyggt gjort för en serie som tar alla gothic-klyshor och kör dem i mixern.

2 thoughts on “Penny Dreadful

  1. Om de alla bygger på fiktiva karaktärer… varför vet jag inte alls vem Vanessa Ives är? Menar frankenstein känner en ju till och lika så Minas pappa.. men vem är Ives?

    • Det är inte alla karaktärer som har litterär bakgrund, Vanessa Ives är en av de nya figurerna. Jag måste säga att hennes karakär är också den som jag är mest intresserad av.

Kommentera

