Webcomics

Den som följer mig på instagram har kunnat se hur min läsdagbok ser ut – det är mest serier just nu. Det har sina randiga och rutiga orsaker: mest är det för att jag har läst så vansinnigt många bra böcker på sistone att det känns svårt att plocka upp något som inte är kvalitetssäkrat (dvs något som jag inte har en aning om hur det kommer att passa mig), jag är ju på en bra plats just nu, där det mesta känns ok med litteraturvärlden; dels är det att jag har en hel hög med serier liggande hemma som har fått vänta tills jag var klar med Tiptree-läsningen och nu jäklar är jag redo för dem; och sist men inte minst är det skönt att läsa bilder när jag försöker producera ord själv, de krockar inte i huvudet på samma sätt som när jag läser den perfekta formuleringen och får vallningar mellan ”det här hade jag aldrig kunnat skriva” och ”jag vill också skriva såhär” (det har som sagt varit många böcker jag verkligen gillat på sistone).

Men det är inte bara serier på papper som har gällt, jag har förstås mina webserier också. De två jag följer dagligen är som såpoperor fast bättre (och kortare avsnitt) och därför surfar jag in varje dag för att läsa dem: Questionable Content och Girls With Slingshots. Just idag är det GWS som har gett mig den största belöningen – en relation jag följt länge med karaktärer jag bryr mig om har just nått en kulmen som jag hoppats på. Om ni inte vill bli spoilade så är det här länken till arkivet istället för serien.

Jag är säker på att jag har pratat om serier här förut, men fega inte för att komma med förslag på webcomics att kolla upp. En liten lista kan ju börjas med:

Sinfest
xkcd
Looking for group

4 thoughts on “Webcomics

  1. Gunnerkrigg court är min absoluta favoritwebbserie: http://www.gunnerkrigg.com
    Lite som en korsning mellan Harry Potter och Buffy, fast inte med fullt så mycket magi och monster. Däremot en hel del robotar (fantastiska, underbara robotar), holografiska datorer och annat roligt.

    En annan höjdare är Sam and Fuzzy, som jag hittade via Questionable Content. En av få serieskapare (webb eller papper) som vågar låta sin serie växa och förändras till något helt annat allt eftersom åren går, och lyckas göra det utan att förlora sin kärna. http://samandfuzzy.com/

  2. Jag skulle först och främst rekommendera de här. FreakAngels är avslutad, och Less than epic… ska sluta i maj.

    – The less than epic adventures of TJ and Amal: http://tjandamal.com/
    På en och samma dag bryter Amal sitt arrangerade äktenskap, kommer ut till sina föräldrar, blir förskjuten, dricker sig dyngrak och vaknar upp dagen efter med TJ, som berättar de kommit överens om att köra tvärs över USA till Amals systers graduation. Och mycket händer under den resan. Roadmovie och romance i ett.

    – Girl Genius: http://www.girlgeniusonline.com/comic.php
    Behöver jag väl knappast att introducera. Mad science och äventyr är mycket underhållande.

    – Dicebox: http://www.dicebox.net
    ”tells the story of an eventful year in the lives of Griffen & Molly who started off as a couple of itinerant factory workers in a space-traveling future.”

    – Family Man: http://www.lutherlevy.comhttp://www.lutherlevy.com/?page_id=152
    Tja, hur ska man snabbt beskriva Family Man? Lite historik om livet på ett centraleuropeiskt universitet under mitten av 1700-talet, lite romans, lite övernaturligt med kvinnorna och vargarna i skogarna utanför staden (eller är det övernaturligt? Varulvar eller inte? Än så länge är det öppet).

    – Lackadaisy: http://lackadaisy.foxprints.com
    Antropomorfa katter som spritsmugglare i 1920-talets St Louis. Supersnyggt ritad. Älskar också hennes teckningar med katternas människomotsvarigheter.

    – FreakAngels: http://www.freakangels.com/?p=23
    I ett översvämmat post-apokalyptiskt London lever tolv ungdomar med mystiska krafter i stadsdelen Whitechapel. Tagline: ”23 years ago twelve strange children were born in England at the exactly same moment. Six years ago, the world ended. This is what happened next.”

  3. Jag får nog sluta läsa din blogg. Jag har precis spenderat 3 timmar med att läsa Girls With Slingshots. Jag skulle ju städa…

    • Förstår dig. Fick själv en ny serie rekommenderad idag (Dumbing of age) och där rök ett par timmar! Som borde ha lagts någon annan stans …

Kommentera

