Nytt läsår?

Jag sitter i soffan, det är min lediga dag och jag har inte riktigt sett poängen med att byta ut pyjamasbyxorna mot riktiga kläder, och funderar över det här med läsning och böcker som föremål. Det är inget nytt, jag menar, jag jobbar i en bokhandel och publicerar böcker och blir lite stressad om jag inte har en bok i väskan ifall jag så bara ska gå och handla, så visst tänker jag på böcker ofta. Men! I det här fallet tänkte jag på de olästa böckerna i hyllan. Somliga av mina vänner kallar dem hyllvärmare och har utmaningar som går ut på att läsa dem och lägga dem till handlingarna. Jag har egentligen inget namn för dem, de står inte bara där och håller de andra böckerna sällskap, de har ju lagts där av en anledning. Nån gång hade jag för mig att just den boken skulle bli mitt nästa läsprojekt, och sen blev det inte så. Hur gick det till? Varför har jag inte läst dem än? Hur kan de ha blivit så många?

Nog är det så att de flesta jag känner med stora mängder böcker också har en uppfattning om hur böckerna ska förvaras, och nog är det så att jag är en av dem. I alla inredningsbilder tittar jag på bokhyllorna och böckerna först, i alla hemma hos-reportage letar jag bokhyllor och försöker se titlarna (skratta inte, jag vet att flera av er är likadana!) och jag följer bloggar som är helt vikta till böckers sorterande och förvarande. Jag är en usel boksoreterare, jag har egentligen bara en regel: inga bakomböcker. Böckerna ska stå så de syns, annars glömmer jag att jag har dem. För min själsfrids skull vill jag heller inte ha några ovanpåböcker. Jag vill att alla hyllorna ska ha prydliga rader av böcker med en egen plats.

Det går förstås inte.

Jag tror att jag helt förlorade greppet om det i och med World Fantasy Con, men det var illa även innan dess. Där fick man en hel kappsäck med böcker när man kom. Det är en del av WFC, tydligen. Jag hade ingen aning och hade till och med tagit med mig en bok dit (se ovan uttalande om att inte kunna lämna hemmet utan böcker). Vilket förstås visade sig vara dumhet av den högsta skolan. Jag drog hem hur mycket böcker som helst och har bara hunnit läsa ut två. Det är tragiskt rent, men den där halvmeterhöga stapeln av böcker måste ju ta vägen någonstans, så nu har jag böcker ovanpå böckerna över hela. Jag bor också så litet att det inte finns plats till fler bokhyllor. Och jobbar på ett ställe som inte bara ger mig personalrabatt, det förser mig med det senaste av alla mina favoriter och en ständig ström av helt nya författare dessutom. Jag sorterar och gör mig av med böcker med jämna mellanrum, skänker bort dem eller trugar dem på mina vänner, men det går inte lika fort som att fylla på. Det är ohållbart.

Så, e-böcker. Är det dags för det? Hur gör jag med min out of sight, out of mind-läggning då? Hur gör ni? Vad läser ni på? Hur hanterar ni den enorma mängd vackra böcker som finns därute? Finns det fler som köper för pensionen (eller motsvarighet, ni vet, regnig dag, sjukdom, jullov, den där långa semestern som aldrig blivit av)? Och kanske framför allt: vad ser ni fram emot att läsa 2013? Man behöver ju alltid tips menar jag …

16 thoughts on “Nytt läsår?

  1. Jag tänker mig lite att eboksläsande kan bli som med filmtittande. Åtminstone jag går numer gärna och ser storslagna, vackra filmer med enorma specialeffektbudgetar på bio, men är det en inte-fullt-så-visuellt-maffig film går det lika bra med hemmasoffan.

    Skaffa nån slags läsplatta och känn efter, kan nästa bok passa på papper eller i plattan? Lär säkert gå långsamt (det gör det för mig, jag vänjer mig fortfarande efter ett år med läsplatta) men så småningom kan det ge sig. Även om inte alla böcker passar i endera formatet så kompletterar de varandra?
    Och kanske kan vi hoppas på en bra lösning för att synliggöra ens eboksbibliotek, har inte sett någon sådan riktigt bra än.

    I år väntar jag på Mur Laffertys The Shambling Guide to New York City som kommer i maj.🙂

    • Jag är ungefär där nu: att skaffa en och prova, och bara strunta i att göra noggranna efterforskningar. Det där med att se sitt eboksbibliotek är förvisso en springande punkt, men om ingen annan hittat en smart lösning heller så behöver jag ju inte tro att det är jag som inte fattat i alla fall.

      Mur Lafferty! Ja, den får jag lägga till listan.

  2. Jag jobbar också i bokhandel och älskar fysiska böcker, kommer aldrig att göra mig av med dem. Samtidigt anser jag min Kindle vara ett av mina bästa köp någonsin. Väger absolut ingenting och är helt perfekt att ta med på resor, plus att jag inte får lika dåligt samvete om jag köper böcker till den😛 (vem bokhyllor är inte fulla liksom?) Fysiska böcker och e-böcker kompletterar varandra bra tycker jag, det finns vissa böcker jag vill ha som fysiska t.ex. för att jag har resten av böckerna i serien/av författaren som fysiska böcker, eller jag vet att min man eller bästa kompisen kommer att vilja läsa. Men t.ex. thrillers och YA = perfekta på Kindle

    • Ja och så håller jag en lista där jag antecknar nya böcker (både fysiska och e-) som jag köpt/fått, för att hålla lite koll, det kommer en hel del böcker över min tröskel eftersom jag a) jobbar i bokhandel b) får massa rec.ex c) är en bokhamster av rang

      • Ja, man får nog föra lista över det på annat ställe, annars verkar det vara något som bara försvinner. Men jag är lite störd över att jag inte kan hitta en smart lösning för att se eböckerna man har.

    • Jag sorterar ut de där böckerna som jag inte tänker läsa mer än en gång efter hand, men högarna växer mig ändå över huvudet. Är du nöjd med Amazon då? Eller har du så du kan köpa från andra ställen också? (har problem med Amazons hanterande under de senaste två #amazonfail-omgångarna)

      • Mycket nöjd med Amazon, läser mycket på engelska. Men har även använt mig av Adlibris och Dito, de svenska epub-märkta filerna måste man omkalibrera i ett gratisprogram på datorn, men det är lätt och går på en minut.
        Gillar Kindle som är fjäderlätt och funkar utmärkt på att läsa även i starkt solljus. I och med t.ex. iPad Mini kan jag dock tänka mig att surfplattan kan bli bättre som läsplatta (här tänker jag mest på vikten). Och då är man ju ännu mindre bunden till en specifik bokhandel, kan rentav läsa e-böcker lånade från biblioteket

  3. Jag är också helt knäpp about böcker. Men jag älskar den fysiska formen av dem, att ta på dem, att känna doften av dem och att organisera dem i mina hyllor i ett system som ingen annan kan använda sig av för att hitta. Vi bor så minimalt litet i ett gammalt, gammalt hus att jag har böcker överallt, ovanpå, bakom, på sidorna, på golvet… Men det gör att jag sitter och skriver helt omringad av böcker, i min egen batcave med magiska väggar byggda av tusen berättelser. Jag kan knappt snurra runt med skrivbordsstolen.🙂 Det blir liksom inte lika med e-böcker.

    • Nej, det blir det inte – men risken för att jag ska leva ett asketiskt e-baserat liv är mycket, mycket liten. Men jag vill inte bli en rubrik i tidningen heller: författare krossad av boklavin.🙂 Var försiktig i din Batcave!

  4. Jag läser e-böcker på iPad. Jag började med en Sonyplatta men gick över till iPad pga kunde inte stå emot lockelsen av detta shiny new thing. Jag gillar det! Men läser fortfarande mkt pappersböcker, e-boksläsningen är mer kompletterande: har jag inget att läsa ( som jag känner för) laddar jag ner på stört och behöver aldrig vara utan läsning. Också bruksläsning, och när jag är för snål för att köpa inbunden & inte orkar vänta till pocket och det är kö på bibblan – då funkar e-bokslån smidigt. Fast utbudet är fortfarande för litet av svenska böcker. ( engelskt & amerikanskt finns ju hur mkt som helst på amazon). Själva ipaden har 2 nackdelar: den är lite för stor och tung ( köper en mini nästa gång) och det går inte att läsa på den i solsken. En e-reader med elektroniskt bläck funkar ännu bättre i starkt ljus, men den har förstås bara en funktion. Sammanfattning: gillar att läsa e-böcker, men det har inte fått mig att köpa färre pappersböcker… Än.

  5. Jag ska inreda ett bibliotek, snart snart, det är bara ett fåtal detaljer som ska klicka på plats först. Och så behöver jag hitta en lampa som passar där.

    Hör så ljuvligt det låter. Ett bibliotek. I mitt hem. Som läget är nu har jag bokhyllor i alla rum (köket inget undantag, och det är ingen käck kokbokshylla, utan romaner i och i förberedelse inför undervisning, litteraturkritik och handböcker relaterade (mer eller mindre vagt) till dessa och andra tankar jag har, och ser fram mot att få lite överblick.

    E-böcker är guld, å jag älskar mitt elektroniska bibliotek, så nära till hands och enkelt att bära med sig. Jag ser inte det ena konkurrera ut det andra, pocket eller e-bok, det är lite som det faller sig och vad som finns till hands, men de böcker jag undervisar vill jag helst ha i båda formerna.

    Ungefär så ser jag på saken.

  6. Jag började läsa på läsplatta väldigt nyligen men efter att ha läst strax över 1000 sidor på den (en Sony PRS-T2) så är jag mer än nöjd och läser hellre på den än i pappersformat. Jag har även provat en Iriver HD och gillade den också, men såg ingen vits med att ha ett tangentbord som tar upp plats (och dessutom är det trevligt med Sonyns touchskärm).

  7. Jag testar just att läsa en e-bok på läsplatta för första gången. Får se om det leder till nåt. Jag är väldigt ambivalent vad gäller fysiska böcker. Jag tycker om att bläddra, och att omge mig med dem, men fula små pocketböcker i stora mängder är egentligen inte nödvändigt.

    Det där med att ha böcker ovanpå böcker är i alla fall just nu ett ofrånkomligt elände här. Vet inte riktigt hur jag ska handskas med det i längden.

  8. Får någon mindre mindmelt när jag tänker på att ha böcker i e-boksformat. Jag har fått för mig att om jag läser en e-bok kommer jag att glömma bort den, som om den försvinner direkt – poff – när den inte finns där i bokhyllan. När den finns i bokhyllan kan jag komma på mig att stå och återuppleva böcker framför hyllan, ibland, nickar lite för mig själv; en mening kanske dyker upp och den känslan man hade när man läste den gör sig påmind. Jag vet inte hur det skulle bli med en e-bok; skulle jag ens veta om att jag läst den? Mindmelt, som sagt.

    • Det är lite vad jag är rädd för. Jag menar, jag har ju svårt att komma ihåg mina bakomböcker – alltså är de inte tillåtna längre. Jag köper bara om dem. ‘Nej den här skitbra boken har jag inte i hyllan, det är klart att jag behöver den!’. Så ett smart system för att ‘se’ mina e-böcker behövs om det någonsin ska bli några.

Kommentera

