Podcast – Writing Excuses

Jag har pratat om podcasts tidigare och jag är verkligen inte först med att sjunga deras lov och har fått fina tips på nya podcast förut (Oskar och Åka, jag tittar på er) men det har blivit ett stadigt inslag i mitt liv på ett sätt som det inte var förut. Jag har dem i mobilen, på datorn hemma och på jobbet när jag packar upp böcker. Det är både vilsamt och roligt att lyssna på någon annan som pratar om saker man gillar.

Min senaste lyssningsbinge är Writing Excuses. En podcast om skrivande och skrivtekniker med bland andra Brandon Sanderson och Mary Robinette Kowal (som är stående medlem från säsong sex). Varje avsnitt är 15 minuter (lite drygt) långt och det är alldeles lagom. Jag kan påbörja och avsluta en uppgift utan att behöva gå ifrån eller pausa det. Varje avsnitt innehåller ett boktips och en skrivövning, och även om jag inte faktiskt skriver efter övningen (är ju oftast på jobbet) så står jag och tänker på hur den skulle kunna appliceras. Jag gillar skrivövningar.

Har ni några favoritpodcasts? Något jag inte får missa? Bokrelaterade gärna, men jag är öppen för andra förslag också.

6 thoughts on “Podcast – Writing Excuses

  1. Jag blir alltid lite upprörd när någon som skriver inte har hört talas om Writing Excuses tidigare.😉 Den är så bra!

    Jag har nästan alltid en podcast i lurarna så snart jag är utanför dörren, ett par av mina favoriter är I Should Be Writing, Sword and Laser, SF Squeecast (som väl nog är ditt fel att jag hittade har jag för mig), The Drabblecast, Clarkesworld Magazine Podcast och trion från Escape Artists: Escape Pod, PodCastle och PseudoPod. Finns mycket bra därute.

    • Fina tips, tack! Jag gillade att lyssna på radio förr, men jag har för det mesta svårt för musiken de spelar mellan segmenten så podcast är en utmärkt lösning.

      • Du kan lyssna på P1😉 (Säger hon som jobbar med att höras i P1.)

        Jag har nog inte mycket mer att tillföra, lyssnar på samma saker som vanligt. Och ligger efter jättemycket, eftersom ljudböcker ofta kommer emellan. Och nu lagrar jag upp med vanliga radioprogram också, i mp3-spelaren. Men jag tänker att jag borde lyssna på Galactic Suburbia också, liksom. Och mer av Radiolab!

        Har för övrigt en vän som ser väldigt lidande ut när man säger ”podcast”. Han vill att jag ska säga ”poddsändning”. Men jag är svåruppfostrad i det avseendet.

      • Jag gillar radio, det har jag alltid gjort, men musiken är sällan i min smak och de kör samma låtar som _inte_ är i min smak flera gånger under kort tid. Det förtar en del av charmen.

        Nej, jag har svårt att ställa om mig till poddsändning också. Det blir ett ‘mail’-ord av det för mig. Eller ‘mejl’ om man vill vara sån.

      • Ja, det är förstås sant! Brukade inte P1 ha en del musik tidigare? Jazz, klassiskt och annat? Jag vill minnas ett musikprogram som utbildade publiken på olika kompositörer med musiksnuttar från deras karriär.

Kommentera

