Läst och älskar: Sarah Monette

Det har gått en vecka sen jag lämnade in manus och det här välsignade tillståndet – mellan inlämning och kritiken – drar mot sitt slut. Under veckan har jag skrivit brev, sovit och läst. I princip uteslutande. Och den bok som rockat mest är den här:
20120228-221918.jpg

Sarah Monette skriver noveller som gör mig grön av avund! Varje historia är en skymt av en annan värld och hantverket är utsökt! Jag är ett stort fan av hennes bok The Bone Key så jag trodde jag visste vad jag hade att vänta, men det var en helt annan upplevelse. Hon inte bara håller hög standard genom hela, hon har ett unikt perspektiv och växlar stil också.

Hon får mig att vilja bli bra på noveller. Hälften så bra räcker.

4 thoughts on “Läst och älskar: Sarah Monette

  1. Jag fastnade för omslaget på Sarh Monettes bok för att det var så fint. Kul att insidan verkar var lika bra, ska bli spännande att läsa🙂

    Ser fram emot att få läsa din nya så småningom också, jag gillar ju vanligtvis ”vanlig” fantasy bättre än magisk realism (det är väl det din genre kallas?) men jag tyckte väldigt mycket om Udda verklighet!
    /Lilja

    • Omslaget är onekligen vackert, och innehållet matchar. Monette har skrivit en fyraboksserie ”vanlig” fantasy också. Den kan vara knepig att få tag på, men jag gillar den med. Inte riktigt lika mycket som jag älskar hennes Bone Key eller den här novellsamlingen, men tillräckligt för att tycka att det är synd att den är ur tryck så att jag inte kan rekommendera den i bokhandeln längre.

      Tack för uppmuntran, jag suger åt mig av beröm och förhoppningar från alla som säger något! Udda verklighet är en urban fantasy, inte riktigt som magisk realism, men inte långt ifrån. Nu hoppas jag att jag kan hålla tidsplanen och ha boken ute tills i höst.

  2. Vad intressant. Jag har hittills bara en läst novell som hon skrev tillsammans med Elizabeth Bear och den gillade jag, men av någon anledning var det bara Bear jag kollade upp närmare efteråt.

  3. Ping: Ny bok av bra författare | En udda verklighet

Kommentera

