Läsa om och om igen

Det här med att läsa om böcker, gör ni det?

Jag vill minnas det som att det var något alla gjorde när jag var yngre men som mer och mer blir en ynnest man visar en särskilt älskad bok ju äldre man själv blir. En av mina snabbläsande vänner (100 sidor per timme, jag har verkligen ingen aning om hur snabbt jag läser, men det är inte i närheten av den siffran) hävdar att det är lätt att läsa om en bok flera gånger och att hon bara behåller böcker hon vill läsa om och om igen. Allt som bara förtjänar en omläsning (att hon unnade böckerna en andra läsning imponerade på mig bara det) skänker hon bort efteråt.

Jag satt och tittade på min bokhylla och funderade. Det är dags för en omläsning tror jag bestämt. Jag hade tänkt att jag skulle läsa om böcker under 2011 men de enda böcker jag har läst om är Särskild och Udda verklighet och jag tror verkligen inte att det gälls. Jag hade till och med börjat på en lista av böcker jag ville läsa om. Flera av dem var serier där en ny bok skulle komma (Song of Ice and Fire började jag läsa 96/97 så det börjar bli dags att friska upp kunskaperna tänkte jag, och sista Potter-filmen kom ju, tänk om man skulle läsa om innan dess, men nej) och ytterligare andra var gamla favoriter som jag pratat om i bokhandeln utan att egentligen ha någon färsk uppfattning om dem. En av anledningarna till att det inte blev av under 2011 har varit att jag (förutom att läsa om och om och om mina egna böcker) läst så mycket bra, nya böcker, hittat författarskap som krävt min uppmärksamhet och jag kan inte säga att jag missunnar någon av dessa tiden, särskilt inte till förmån för en bok jag redan har läst. Livet är för kort, har jag intalat mig. Men är det verkligen så? Borde det inte vara tvärt om? Eller i alla fall lite av varje?

Det är väl klart! Så jag har dammat av min lista, och lämnar den öppen för förändringar. Jag tänker mig att jag borde hinna med i alla fall tio omlästa böcker nästa år (måste lämna utrymme för nya böcker också, det är inte som om mina favoritförfattare slutar producera under tiden). När jag sen hittade den här sidan kände jag mig tvungen att knuffa upp American Gods till första titeln (hans regler om spoilers är stenhårda dessutom, det uppskattar jag). Det har ju kommit en nyutgåva med utökad text också, kanske dags att skaffa en ny?

Omläsning nr 1: American Gods av Neil Gaiman (anniversary edition)

Vilka böcker läser ni om?

23 thoughts on “Läsa om och om igen

  1. Jag läser alltid om böcker, men så är jag en sådan där snabbläsare också. Nyligen läste jag om Sandemos Ljusets Rike, vilket jag inte gjort förut eftersom jag ärligt talat inte gillar dem särskilt mycket. De är dock lättsmälta och ett välkommet avbrott till tunggrodd studielitteratur.
    Annars läser jag nog mest om barn- och ungdomsböcker faktiskt. De är som små mumsbitar som man bara kan peta i sig på ganska kort tid och med några rader här och var. Susan Coopers serie Gråkungen, Ovan hav under sten, Lövhäxan och En ring av järn (var det alla? Jag kommer inte ens ihåg) tror jag står härnäst på min omläsningslista.

    Den bok jag läst flest gånger är nog tveklöst Den Oändliga Historien.

    • Oh, Den oändliga historien! Den måste jag sätta upp på listan!

      Silverträdet är den femte boken i Kampen mot mörkret. De är bra, men mina favoriter var Fionavars vävnad av Guy Gavriel Kay. Hans Tigana står på listan den också. Mycket bra bok.

      • Nu kommenterar jag jättesent, men Fionavars vävnad måste jag helt klart läsa om! Har inte läst dem sedan högstadiet. Tack för att du påminde mig!

      • Samma här! Jag fattas en av böckerna, har försökt samla dem sen högstadiet utan framgång, men de finns förstås på engelska …

  2. Jag skulle gärna läsa om böcker oftare, men det finns så många böcker jag inte läst en enda gång alls. Ibland blir jag superstressad av att gå in i bokhandlar, och känner att jag måste springa hem och läsa _jättemycket_ på en gång.

    Omläsning gör jag nästan bara i form av högläsning numera. Med maken eller med barnen. Fast det borde också vara bra spontanläsning för att trotsa stressen och få tillbaka läsglädjen. Kanske ska prova det nästa gång.

    • Jag skrattade högt av igenkänning när jag läste din kommentar! Med den pålagda ångesten av att jobba i en butik som för den typen av böcker som jag vill kasta mig över och läsa NU. När jag räknade de olästa böckerna i hyllan slutade jag vid 42. Det kändes som en rund och fin siffra. (och då har jag bara räknat de skönlitterära böcker jag vill läsa, har en del facklitteratur som blivit liggande också)

      Jag hoppas att det ska ge mig en kick att läsa om böcker, jag vet verkligen inte. Det var fasligt länge sen jag gjorde det senast. Men att läsa om när du läser högt måste var förtjusande!

  3. Jag läser främst om böcker som är skojiga att läsa. En riktigt bra bok läser jag sällan om då man lika gärna kan läsa en annan riktigt bra bok. Men det är svårt att hitta andra Georgette Heyer, Jane Austen, Brust, osv. De böcker jag läser om har nästan alltid mycket och bra dialog.

    • Heyer har jag inte läst, får prova det. Se! Så här går det när jag försöker bestämma mig för att läsa om – någon annan har en ny läsupplevelse att rekommendera istället. Jag har resonerat som du att det finns för många bra böcker därute för att slösa tid på att läsa saker jag redan läst, oavsett hur bra de är. Men jag misstänker att jag glömt för mycket av ett par böcker som jag räknat som viktiga för mig. Får se hur det går …

  4. Omläsning sker extremt sällan. I princip endast i regelrätta analyssituationer i rollen som litteraturvetare, eller ”omläsning” av slaget ”läsa en bok i original som man läst i översättning” (med vissa undantag). Jag är definitivt ingen snabbläsare, och har aldrig varit det. Läser snarare noggrant och långsamt, och då är det oftast svårt att motivera omläsningar (även av extremt bra böcker) när det finns så många olästa böcker (även i hyllorna här hemma).

    Den bok jag utan tvekan har läst flest ggr är Conrads Heart of Darkness (efter tre uppsatser på texten, som ju dessutom är ganska kort, om än inte snabbläst), följd av en rad Salman Rushdie-böcker: for obvious reasons.😉

    • Jag tycker att en del av mitt problem är att jag inte läser fort nog att göra det till en försumbar tidsinsats att läsa om – men jag läser inte tillräckligt noggrant för att komma ihåg eller lägga märke till allt det viktiga heller. Så vad gör man? Jag ska försöka läsa om en bok och se om det funkar, i så fall får det nog bli ett par stycken, som experiment i alla fall.🙂

      • Jag brukade komma ihåg det mesta VÄLDIGT väl, men ålder, stress, mm verkar satt sina spår och jag kan inte säga att jag håller den standard jag en gång höll. Lägg till långa litteraturstudier som dessutom ibland komplicerar frågan så att jag inte alltid är säker på om jag läst en bok, en del av den eller bara om den. Gah!

  5. Det här fick mig verkligen att inse hur sällan jag läser om böcker. Började läsa om Kerrs Deverry-serie förra sommaren (men kom aldrig hela vägen). Hobbs Liveship traders skulle jag kunna läsa om hur många gånger som helst (men då skulle jag ju aldrig läsa något nytt, så det har bara hänt en gång). Harry Potter har lästs om ganska flitigt i mina mått mätt, men mest pga en C-uppsats. Stolthet och fördom är nog den bok jag läst flest gånger, men mest för att den var kurslitteratur i en engelskkurs där jag fick skriva om tentan tre gånger (och det hade ju varit pinsamt att missa poäng på just boken jag uppskattade så jag vågade inte låta bli att läsa om den inför varje gång).
    På omläsningslistan (förutom Liveship traders) skulle jag sätta Harry Potter, för att det var länge sedan, och sedan, när serien är färdig och inte en minut tidigare, Wheel of Time.

    Å andra sidan så ligger det en Gaiman (alla verkar prata om honom, måste testa) och väntar på att läsas när jag tuggat mig igenom A Dance with Dragons. För att inte tala om Silmarillion, som legat och väntat i 12 år… så mycket skönlitterärt jag vill läsa… så mycket kurslitteratur jag måste läsa…

    • Förutom kurslitteraturen så känner jag igen mig. De enda böcker jag läst flera gånger i vuxen ålder är de jag behövt studera av någon anledning. Inser också hur mycket jag saknar Potterverse när jag pratar om det, tur att den serien ligger på listan över förväntade omläsningar.🙂 Av Hobbs böcker är Liveship traders min favoritserie, även om jag har höga förhoppningar på den nya boken (och fjärde dessutom). Rain Wilds är en plats som lockar fantasin.

      Vilken Gaiman har du på lut?

      • Neverwhere, och jag kan faktiskt inte minnas varför det blev just den.
        Nu känner jag mig tappad bakom en vagn, har Hobb fler Rain Wilds-böcker på lut? Lycka! Som du säger, verkligen en plats som lockar fantasin.

      • Nu ska jag inte ljuga för dig, det är inte riktigt lika lovande som det låter. Serien heter Rain Wilds Chronicle och ska bli fyra böcker lång (än så länge två och den tredje är på väg). De utspelar sig längs floden, men jag har så här långt varit lite besviken på att det var så lite Rain Wilds och så mycket drakar. Trean har inte kommit än så jag håller tummarna för att det blir mer. http://www.sfbok.se/asp/serie.asp?Serie=5252
        Sen finns det en novell i hennes novellsamling som utspelar sig i Bingtown och det är lite mer vad jag hoppats på, http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=97582.

        Neverwhere är inte alls dum! (sa tjejen som gillar urban fantasy, med eller utan sagomomenten) Jag kan varmt rekommendera nästan allt han skrivit, så det är egentligen inte underligt att jag gillar den också …

      • (Nu hamnar kommentarerna förmodligen i fel ordning, men men)

        Jag trodde bara det skulle bli två böcker i The Rain Wild Chronicles. Men jo, hitentills för mycket drakar och för lite av allt det där man bara fick snudda vid i Liveship Traders. Med tanke på slutet av Dragon Haven så känns det mer som att det blir (åter-)uppbyggande av Kelsingra än närmre bekantskap med Trehaug eller Cassarick.

      • Jag har inte fått någon beskrivning av trean och fyran, men nog känns det som om det ligger i farans riktning. Sorgligt nog.
        Jag fick det där med antalet böcker förklarat för mig idag. När Hobb sa duologi så menade hon att Dragon Keeper och Dragon Haven skulle ha varit en bok och de följande två en annan. Två böcker publicerade som fyra alltså. Har ingen länk för att bekräfta det, men vet att två till kommer så det känns som en sannolik förklaring.
        Själv håller jag tummarna för lite mer backstory i framtiden, i novellform kanske.

  6. Jag försöker prioritera att läsa om böcker. Palimpsest har jag läst en gång om året sedan jag läste den första gången exempelvis (detta är i och för sig bara tredje året/gången men jag planerar att fortsätta). Sedan försöker jag också ibland läsa om böcker som jag tror att jag skulle gilla mer nu än när jag läste dem första gången. Fast vissa böcker vill man ju verkligen inte läsa om, av rädsla att ”förstöra” dem.

    • Ja det är ju den där avvägningen: är upplevelsen när jag läste den här boken verkligen på grund av boken, eller var det för att den träffade mig helt rätt? Kommer den att stå sig, eller ska jag låta den vara?

      Du har förstås helt rätt i att man borde prioritera omläsningar också, för om man ska vänta på rätt tillfälle så lär det ju aldrig komma. De flesta författare släpper nya böcker, spännande och bra och kanske en ny favorit, men om de gjort en riktig pärla borde man ge den äran av en omläsning. (Lovar mig själv bot och bättring)

      Visste du förresten att Valente kommer till Åland nästa sommar? Hon är hedersgäst på en liten kongress, Åcon. Jag funderar på att åka, det är inte var dag man har en favoritförfattare runt knuten.

      • Och dessutom så tycker jag att jag ofta upptäcker en del nytt i sina favoritböcker när jag läser om dem. Det kan ju bero på att jag är lite slarvig första gången eller att jag inte har något vidare minne, men det är lite kul när man lägger märke till detaljer och sådant man missade första gången.

        Ja, och jag planerar att åka dit om inget oförutsett händer. Man vill ju inte missa en kongress med Valente. :]

Kommentera

