Envetna karaktärer

Om man ska göra sitt jobb rätt som författare så ska karaktärerna bete sig som summan av sina personligheter, sina erfarenheter och sin situation. Det är inte alltid så lätt som man tror. Iallafall tycker inte jag att det är så lätt som jag trodde. Och jag verkar inte vara ensam. Tack och lov har jag inte behövt tigrar ännu, även om några säkert skulle kunna förvandla sig till något liknande med lite ansträngning. (Klicka på länken, ni vet att ni vill)

Och för den uppmärksamme – jo, jag hade deadline igår, nej, jag blev inte klar. Parti #5 av Drakborgen: solen gick ner MEN jag har en fackla och klarar mig en liten stund till! Nytt rum, nya skatter, bara liiiite till!

5 thoughts on “Envetna karaktärer

  1. Ibland tror jag att hemligheten är att hitta en plott till sina karaktärer (eller möjligen då de ultimata karaktärerna till sin plott), så att deras karaktär helt enkelt kräver att de beter sig som de ”ska”.

    Har ännu så länge klarat mig lindrigt på den punkten. Men jag skrev på en sak i min ungdom där jag visste att en sak skulle hända som jag bara inte kunde förstå eftersom det inte alls stämde med karaktären. Ändå tills en annan sak hände på väg och jag plötsligt slogs som av en blixt från klar himmel: ja men det är ju på grund av det här som han kommer att göra så senare!

    • Ha ha, den serien var ju jättekul.
      Jag måste få något slags visuell krok på en litterär figur. Något som sammanfattar eller symboliserar personen; en klädstil, ett ansiktsuttryck eller liknande. Då, när jag verkligen ser personen framför mig kan jag lära känna den och fråga den vad den skulle göra i en viss situation. Det är ungefär så jag lurar mig själv att komma fram till vad mina personer vill göra; inbillar mig att jag faktiskt frågar dem.

      • Jag gillar också att tänka på mina karaktärer visuellt, men även när jag känner att jag har dem i handen, vet hur de tänker och vad de har för bevekelsegrunder så kan de springa iväg med historien och bete sig konsigt. Jag börjar vänja mig.

    • Läste din text om tv-serier förresten Joakim. Har en kompis som uttryckt sig på liknande vis, att de är det som ligger närmast romaner. Helt rätt.

Kommentera

