Länklycka: Brian Dettmer

Det finns konstnärer som i redan i sitt val av material och medium förtrollar mig, Brian Dettmer är en sådan. Han har tagit böcker och med hjälp av pincetter och skalpeller har plockat fram själen i gamla böcker, böcker som ingen läser för texten längre eftersom den är föråldrad. Det är så vackert och symboliskt att jag smälter.

Kingdom av Brian Dettmer

Här hittade jag honom första gången (en hel hög med tjusiga bilder ur hans galleri) och här är en intervju med honom. Förtrollande.

2 thoughts on “Länklycka: Brian Dettmer

    • Det är verkligen föremål jag inte skulle ha något emot att äga. Jag skulle vilja se på dem ur alla vinklar.

      De får mig att tänka på träskulpturerna på Vårsalongen, där konstnären har tagit fram varelserna ur stockarna mer än tvingat in dem. Han gör något liknande här, fast med böcker.

Kommentera

