Ansiktsuttryck

Som ett fullständigt Tim Roth-fan och ständigt nyfiken på folks bevekelsegrunder för beteenden är jag förstås också galet förtjust i Lie To Me. Tre säsonger fulla av Roth som spelar Cal Lightman med ett kroppsspråk som inte är av denna värld, en förtjusande dialog, en galet bra personkemi mellan skådisarna och en far-dotter-relation som är spännande. Jag kan varmt rekommendera serien om nu någon hade missat den.

Lightman är baserad på Paul Ekman, en forskare som jobbade med mikrouttryck och som förespråkade att det finns ansiktsuttryck som är helt allmänmänskliga och inte kulturellt burna. Han utvecklade en serie igenkänningsfaktorer för att hitta identifiera sådana uttryck – FACS. (Och om jag förstått saken rätt så är relationen mellan Lightman och hans dotter Emily också baserad på teorier om förtroende mellan föräldrar och barn som Ekman och hans dotter framfört)

I serien har vi också en naturbegåvning på att se lögner och uttryck, vad Ekman kallar för en wizard. I verkligheten har Ekman identifierat 50 sådana naturbegåvningar ur en grupp av 20 000 människor och om man vill följa en intressant blogg (eller bara läsa lite för nöjes skull) så finns det en kvinna som jobbar med det som bloggar under Eyes for Lies.

På den bloggen fanns en länk till ett test som gäller identifierandet av falska och äkta leenden. När jag pluggade psykologi på universitetet så gjorde vi en del tester med just mikrouttryck, men jag hade aldrig gjort ett med leenden förut. Resultatet är inte så mycket förvånande som intressant. Av 20 fick jag 14 rätt. Av de sex som jag fick fel var jag tveksam innan jag klickade i på alla. Två var falska och fyra genuina och fem var män och en kvinna. Teorierna säger att vi är oväntat dåliga på att känna igen falska leenden, men gäller det också när vi ser genuina och ändå är misstänksamma? Det ger en något att fundera på.

Hur gick det för er?

4 thoughts on “Ansiktsuttryck

  1. Jag plockade 16 av 20, vilket var förvånande då jag blev mer och mer säker på att jag var ute och cyklade ju längre jag kom i testet. Två av dem jag hade fel på var jag på gång att säga fake på innan jag ångrade mig, en man och en kvinna.

    Jag fick med en gratisskiva med fyra första avsnitten av Lie to me när jag köpte lite andra tv-serier för ett tag sedan och gillade det så långt. Låter som att det är värt att investera i resten av serien också.

    • Det var samma för min del. Jag ifrågasatte mig själv mer och mer. De två första missarna var de två falska leendena, de fyra sista missarna var äkta leenden jag inte litade på. Ack ja.

      Jo, jag tycker verkligen att LtM är värd besväret och investeringen. Roth i sitt esse, och då har han ändå pärlor som Four Rooms bakom sig. 🙂

  2. 14 av 20 för min del med. Gick på 5 falska och dömde ut ett genuint. Men jag inser att jag nog bedömer leenden kontextuellt. Det faktum att man fick se alla sluta upp med sitt leende abrupt gjorde att min hjärna registrerade väldigt många som suspekta eller tveksamma, just för att situationen i sig blir konstlad.

  3. Insåg även efter att ha läst igenom eftertexten att det enda sättet som man åtminstone teoretiskt sett borde kunna generera ett falskt genuint leende väl bör vara om man skulle kunna fejka känslan. Alltså att man istället för att försöka återskapa ett leende försöker återskapa ett njutningsstimuli.

    Kan inte här låta bli att tänka på skådespelartekniker som bygger på att man använder sig av känslominnen o.dyl. för att skapa rollprestationer. Det låter ju i varje fall i mitt huvud som att man skulle kunna skapa genuina uttryck om man drar på genuina minnen, även om situationen man använder dem i strikt taget är en fiktionalisering.

Kommentera

