Skriver synopsis

Har hamnat i lite dilemma med boken och för att lösa det skriver jag nu ett synopsis. Ja, jag vet, det är lite sent påkommet kan man tycka. Men det är rätt intressant vad man hittar i sin struktur när man gör det efter att man börjat.

Synopsis är ingen picknick att skriva bara och goda råd är svåra att hitta. Det har skrivits mycket på nätet men summan av det mesta verkar vara ‘alla gör olika’ och begränsningarna verkar variera från en halv A4 till 20 A4, från att det ska vara en övertygande försäljningsteknik till att det bara ska vara för författarens eget bruk.

Två länkar jag fann hjälpsamma var den här artikeln i Svensk Bokhandel och det här inlägget av Dee-Ann Latona DeBlanc.

Jag roar mig med DeBlancs upplägg och skriver en rad, en paragraf och en sida.

6 thoughts on “Skriver synopsis

  1. Jag kan tycka att det är lite betungande att börja med att skriva en synops, åtminstone en utförlig. Ju mindre ”hård fakta” jag har från början, desto bättre, för då kan jag bara skriva och fantisera. Sedan, någa kapitel, eller rentav, när halva boken är skriven, kan jag se vart det barkar och från dess, rakt i dokumentet, skriver jag fortsättningen och vilket slut jag eftersträvar. Fungerar för mig.

    Men givetvis har jag vissa saker klart, som karaktärsskisser och storyn i stort 🙂

    • Jag gör snarlikt. Skriva lite för att smaka på karaktärer, dialoger och platser. Men sen får det nog bli synopsis för min del. Så här kan jag inte ha det en gång till.

  2. Jag är nog själv emellanåt ohälsosamt mycket av en strukturtänkare. Visst händer det att jag börjar skriva ngt och ser vart det bär av, men allt som oftast sitter jag och bygger upp narrativa strukturer i sann synopsis-anda.

    Därmed inte sagt att man inte kan hitta saker under resans gång, som att t.ex. förstå varför en sak som man satt ihop faktiskt hänger ihop.

    • Om jag strukturerar _för_ mycket så tappar jag sugen, men det är uppenbart att leta efter struktur medan jag skriver _inte_ är ett lyckat val för min del.

  3. Man kan behöva känna på tonen i romanen innan man skriver synopsis. När jag började på romanen jag skriver på nu ville jag ha ett nästintill perfekt första kapitel. Sedan kunde jag gå vidare.
    Jag var hemskt ostrukturerad en stor del av tiden jag skrev på De döda fruktar födelsen, och det resulterade i att den blev klar långt senare än vad som var nödvändigt. Nu när jag skriver på nästa roman ”Borde vara död” är jag mycket noggrannare men det ursprungliga synpsiset är väldigt modifierat. Många av beståndsdelarna är kvar men ordnade på ett annat sätt. Slutet var också länge i dimma – ärtsoppsdimma.

    • Jo, jag var nära vad jag trodde skulle bli slutet när jag inser att det här håller då rakt inte. Noggrann synopsis från början hade räddat mig från en del av de fallgropar jag inser att jag gått i.

      Man lär så länge man skriver, uppenbarligen.

Kommentera

