NaNoWriMo

Idag börjar årets romanskrivarmånad på sajten NaNoWriMo (National Novel Writing Month). Målet är att försöka klämma ur sig 50 000 ord på en månad och att det ska göras i romanform. Jag har varit med två år tidigare, och i år har jag skrivit upp mig även om jag vet på förhand att jag inte kommer att hålla varken med mängden ord eller hela månaden ut. Men det ska bli roligt att ha den kollektiva sparken i baken den här första veckan i alla fall.

Det första året klämde jag ur mig lite mer än 25 000 ord på tre veckor, och jag är fortfarande rätt stolt över stora delar av dem. Om jag bara slappnat av lite grann och struntat i den inre redaktören så kanske jag rent av hade lyckats få ner resten också. Andra året var mer en god tanke än ett ärligt försök. Jag har alltså aldrig ‘vunnit’ som de säger. Kan inte säga att det bekymrar mig särskilt, jag skriver ju för att det är roligt och ibland är det roligt att skriva mycket utan att stanna upp. November känns som ett bra tillfälle till det, med mörkret och regnet och så.

Tillbaka till skrivandet nu, om ni hänger på NaNoWriMo så hittar ni mig här.