Köpstopp!

När jag nu jobbar där jag gör så ägnar jag dagarna åt att sortera, prisa, läsa om, läsa i, prata om, surfa efter och skriva om böcker. Böcker, böcker, böcker. Inte konstigt att dagarna i uppackningsrummet är ‘en bok till mig och en till butiken och en till mig och en till butiken, nej förresten, den också till mig …’ jag jobbar ju med min favorittårtbit av hela litteraturkakan. Jag kan inte tänka mig en finare present än en bok och en låda praliner och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att tillbringa en kväll än med samma.

Men jag har drivor med olästa böcker hemma, de ligger i varje hörna, faller i laviner ut över mitt skrivbord och står dammiga och halvt bortglömda bakom gardinerna i fönstren och i de förbjudna dubbelraderna på flera hyllplan. Det var läge att göra något åt det, jag kan ju inte gärna flytta till större bara för att stötta det här bokmissbruket.

Så häromdagen lovade jag min Käraste att jag skulle sluta köpa nya böcker i år. Med ett enda undantag (klart det måste finnas ett undantag!) – Elizabeth Bears White City. För att den gör mig svettig av lycka bara att tänka på. Därför. Och jag tänker inte försöka hindra andra från att ge mig böcker jag önskar mig i födelsedagspresent eller julklapp heller. Det ger mig två chanser att få en nybok-fix innan nyår.

Jag var inte säker på att jag skulle kunna hålla det ens när jag sa det, men nu ser jag att bokhoran Helena har sagt samma sak och härmed sällar jag mig till kören och gör det offentligt (så offentlig min blog nu är …).

Hur är bokläget för er?

16 thoughts on “Köpstopp!

  1. En ut, en in. Eller, nja, inte riktigt. Jag har i alla fall lovat mig själv att inte köpa fler böcker än jag läser, och jag har hållit det riktigt duktigt hela året. Mängden böcker hemma ökar ändå, och även mängden olästa (för jag läser ju böcker från bibblan också). Det är bara lite mer kontrollerat nu när jag faktiskt ger mig själv en begränsning.

    Den senaste flytten var lite traumatisk, så jag började få olustkänslor över det där med att ha ett så fullt hem.

    • Jag har sneglat en massa på minimalism på sistone och det är för mig ett säkert tecken på att jag känner mig dränkt av mina saker. Varje gång röran här hemma blir oregerlig så tittar jag på feng shui, minimalism, frivillig enkelhet eller liknande. Den här hösten är det alltså ny garderob med stora utrensningen och köpstopp av böcker som gäller. Får se hur långt det tar mig. 🙂

  2. För mig är det hur lugnt som helst. Jag har utrymme för en hel bokhylla till. (Don’t hate me!)

    Om du vill bli av med någonting som jag skulle tycka är bra tar jag gärna emot och står för utgifterna.

    • Jag får väl göra en lista när jag väl lyckats med utrensningen så får du se om något faller på läppen.

      Avund över din bokhylleplats kombinerad med ‘skyll dig själv’känsla för att min blivit så packad med saker, men inget hat.

  3. Jag har precis gjort en maaaajor utrensning av mina hyllor… 6 kassar böcker gick till loppis. Har bestämt att jag bara ska låna böcker, eller läsa det som står oläst i hyllan, resten av året. Det är mycket feng shui och minimalism i tankarna här också! Lycka till med köpstoppet!

    • Det är så himla starkt gjort av dig! Såg bilden på din nyrensade bokhylla på din blogg och om det är allt du unnat dig att ha kvar så är du verkligen hardcore. Jag försökte föreställa mig att göra en utrensning av samma magnetud här och började svettas. Men jodå, din utrensning var ett av startskotten för mitt beslut om köpstopp på böcker.

      Det är ju inte som om jag inte har olästa böcker i hyllorna precis …

  4. Vi har också bokstopp sedan en tid, men jag hittar jämt nya böcker insmugglade i bokhyllan – så är det att leva med en bokmissbrukare!

  5. Jag hade länge dåligt samvete för att jag köpte fler böcker än jag hann läsa och försökte flera gånger att förbjuda mig själv att köpa fler böcker (fungerade aldrig). Men nu har jag kommit på att istället för att som andra samla på konst, porslinsfigurer eller golfklubbor samlar jag på böcker jag vill läsa. En funktionell hobby så att säga. När domedagen kommer och bokhandlarnas hyllor gapar tomma kommer jag att ha min trädgård och mina böcker att mysa med. Tänk om ekonomin brakar samman och man måste skaffa saker via byteshandel. Då kanske man kan betala ett läkarbesök med sina David Eddings. Slut på dåligt samvete med andra ord. Dessutom måste man ju stödja sina lokala bokhandlare 🙂

  6. Det var läge att göra något åt det, jag kan ju inte gärna flytta till större bara för att stötta det här bokmissbruket.

    Varför inte? Jag flyttade från en delad trea till en delad fyra bara för att kunna ha ett eget bibliotek. Känner flera personer som köpt hus huvudsakligen för att få plats med böckerna.

    //JJ

    • Ah, ja. Det är ju det där med finansieringen och så … Jag önskar att jag kunnat lägga ett rum till i anslutning till den här lägenheten, men nej. Och fem meter bokhylla borde vara nog för vem som helst – tycker man.
      Jag har en listig plan som innebär ett arbetsrum med alla mina arbetsrelaterade böcker och då, ja då jäklar finns det plats för fler!

      • Ja, det förstås. Jag ville bara framföra åsikten att behov av plats för böcker är en utmärkt anledning att flytta, om man nu har råd. 🙂 Fem meter bokhylla kommer man att vilja växa ur.

        //JJ

      • Bara fem meter bokhylla??? *chockad* Jag och maken (båda akademiker) har åtta bokhyllor av varierande typ Billy, men vi behöver egentligen minst en till. Fast vi är överens om att vilja bo i ett bibliotek… 😉

      • Jag erkänner mig skyldig till ynka fem och en halv Ivar (modell högre). En hög med boklådor i källaren står för den utgallrade delen av samlingen och sen ligger det som sagt böcker överallt. Jag har nu blivit lovad en sektion Ivar till, men därefter är lägenheten full. Tragiskt men sant.
        Jag har faktiskt lyckats göra mig av med en hel del av min akademiska litteratur. Det satt långt inne, men flera av de böckerna kommer jag aldrig att läsa igen, någonsin, ens för referenser, så de har gått vidare.
        Har ni ett bibliotek?

      • Nene: Ja, nästan. Vi har en vägg som är täckt med bokhyllor i vardagsrummet, en bokhylla (och två halvhyllor, faktiskt) i sovrummet, tre bokhyllor i arbetsrummet. Vi har en tidningskorg i badrummet och lite kokböcker i köket. Det får väl nästan räknas som ett bibliotek? Ja, så när som på utlåningssystem, då.

        Hur var det nu – ett rum utan böcker är ett rum utan själ? 😉

    • Gudars ja, fem meter har inte räckt på länge! Hade jag inte varit så vansinnigt förtjust i vår lägenhet så hade det varit läge för en flytt för rätt så länge sen. Jag måste medge att jag avundas dig ditt bibliotek (som jag avundas alla som har dem). Finns det bokhyllebilder någonstans? Jag är fascinerad av hur folk ordnar sina hyllor och misstänker att du redan sett den här bloggen: http://asymmetric-library.blogspot.com/ ?

Kommentera

