En skrivdag

Idag känns skrivandet som jag kommer ihåg det – jag sitter i sängen i pyjamas med datorn i knäet och skriver om varje förbaskad mening tre gånger innan jag kommer på att det var fel mening från början. Eller så skriver jag hela stycken som jag tycker är lysande och jag känner vinden i håret så fort det går. Och sen läser man igenom det och inser varför det gick så fort. Skräp.

Det blir säkert bra till sist, men jag ser en lång dag av det här framför mig. Nå, jag tänker inte lämna pyjamasen i alla fall och pralinerna och kaffet står vid sängen så jag behöver inte gå någonstans ändå.

Om ett par timmar hoppas jag ha kommit in i det så pass att jag kan luta mig tillbaka och njuta av att leva myten.

2 thoughts on “En skrivdag

  1. Låter bekant (utom biten med pyjamas och säng); jag brukar med jämna mellanrum upprepa för mig själv vad t ex Cory Doctorow hävdat (”you can write or you can edit — never both at once”), eller trösta mig med vad den australiensiska forskaren och författaren Sylvia Kelso talade om för mig på min första konferens: ”You can edit shit but you can’t edit nothing.”

    Ser fram emot att träffas igen på Swecon 🙂

    /S.

    • Jag brukar säga samma sak: Det är inte text förrän det är på pappret och det som finns på papper kan man alltid ändra senare. Eller i mitt fall kasta och skriva om från början.
      Den värsta biten är när man börjar med att skriva och sen kommer på sig själv med att redigera och då har förstört alltihop.
      Ja, det ska bli toppen att ses på Swecon!

Kommentera

