Somliga dagar rockar

En läsare kom in i butiken, med en bukett blommor och ett vackert beröm. Han hade köpt boken, trots att han inte gillar böcker på svenska, gått och satt sig vid kanalen och försvunnit in i den meddetsamma. Lite senare hade han funderat på att leta efter brunnen, men blivit påkommen av polisen med händerna på staketet.

När han försökte förklara vad det var han gjorde bad de honom blåsa i ett alkotest. 🙂

Jag är glad att han inte fick några påföljder för det, men jag är faktiskt ännu gladare över att han gick dit och kollade. Och jag är gladast över att han berättade om det för mig.

2 thoughts on “Somliga dagar rockar

  1. Fantastiskt. Bra historia också 🙂

    (Fast… jag undrar varför somliga säger att de inte gillar böcker på svenska. Det har jag också stött på. Att man inte gillar översatta böcker är en sak, men att man inte gillar böcker _skrivna_ på svenska? Underligt, tycker jag.)

    • Jag tror det beror på att man blandar ihop böcker skrivna på svenska med böcker översatta till svenska. Eller, det är i alla fall min övertygelse (som någon som skriver på svenska). 🙂 Men det är rätt många som säger att de inte gillar att _läsa_ på svenska och det förvånar mig alltid. Det ska väl hänga på hur boken är skriven?

Kommentera

