I en bokhandel nära mig

Jag är petig med mitt skrivmaterial. När jag väl ska skriva för hand ska det vara sköna pennor och bra papper och det blir mer handskrivet än annars när jag håller på att starta upp projekt. Just nu är jag i startgroparna för två nya projekt och mina pennor har alla tagit slut.

Pennjakt genom tre städer hade kammat noll, men idag var jag på Bokia på Hansa och tänkte prova min tur igen. En expedit såg mig där jag stirrade vilt på pennhyllan och frågade om hon kunde hjälpa till. Jag förklarade läget, att jag skrev för hand och att inte vilken penna som helst dög till det och, under över alla under, hon hade min pennsort hemma! När jag sen skulle betala (jag skaffade fem på en gång, lika bra) så konverserade hon mig artigt och frågade vad det var jag skrev. Jag skulle just till att svara när jag får syn på min bok vid kassan. Frontad. Med en blurb! Jag har glömt vad det stod (något om Malmö i alla fall) men jag höll upp boken som förklaring.

Sen kändes det lite underligt. Hon blev glad och överraskad, hennes kollega också, men jag rodnade till fötterna, svamlade lite och när de bad mig så signerade jag två av böckerna med en liten hälsning till den tänkta läsaren, sen gick jag därifrån alldeles yr och till mig.

Jag har gjort en stock-signing. Min första. Där ser man.

13 thoughts on “I en bokhandel nära mig

  1. Vad läckert!
    Det måste kännas härligt, men kanske lite kravfyllt också, kan jag tänka mig. Att leva upp till ”författarrollen”?

    • Ja, det där med ”författarroll” ger en myror i huvudet. Det är uppenbart att folk har förväntningar på en, nu när man är författare, men de skiljer sig från person till person och jag kan aldrig på förhand veta vilka förväntningarna är…

      Men jag överväger allvarligt att aldrig gå ut utan att i alla fall kamma håret hädanefter. Jag var mitt mest söndagssunkiga jag igår och det var lite obetänkt så här i efterhand. 🙂

    • När det står citat på böckerna, saker andra författare eller tidningar har sagt så kallas de för blurb (osäker på var det kommer ifrån). I det här fallet var det en pratbubbla i papp som de skrivit något om boken på (sexig fantasy i Malmö, eller liknande) och stuckit in i den frontade boken.

      Märkligt nog har det här aldrig varit ett av mina drömscenarion. Däremot kommer jag att gå på moln den dag jag ser någon läsa min bok på bussen!

  2. Men hör det inte till ”författarrollen” att se sådär lite söndagsunkig och kvalfylld ut? )Om man nu inte är chic lit-författare för då MÅSTE man ju bära märkeskläder för jämnan…)
    🙂

    • Och om man är urban fantasyförfattare då?

      Jag är inte ens säker på att jag kan leva upp till kvalfylld på en regelbunden basis. Jag hoppas lite att ”författarrollen” ska förändras för att passa mig istället. Jup, jag kan stava till megalomani.

  3. Hihi, du är så cool! 😀 Jag tycker det. Mycket underhållande läsning!

    Håller tummarna jättehårt för att förlagen jag skickat till ska svara ja (eller du vet, ett av dem iaf) och att jag ska få se min bok i affär någon gång. Men precis som du har jag aldrig drömt om att bli igenkänd när jag är ute och söndagssunkar. Vill mycket hellre helt anonymt se någon läsa min bok på ett tåg typ. Det vore höjden. 😀

    • Jag håller tummarna för dig jag också! Jag betraktar det som en av de största sakerna i hela processen – det att faktiskt skicka in. Lycka till!

  4. Hej!

    Det var jag som hjälpte dig med pennorna, fick höra nyligen av en annan författare som var inne och guerilla-signerade att du hade bloggat om detta! Vad fint av dig. Bara att titta in om du behöver fler pennor 🙂

    • Hej! Tack för hjälpen! Jag är fortfarande välförsedd med pennorna, min desperation hade spritt sig genom bekantskapskretsen och jag fick flera stycken in debuteringspresent också! Men så fort de tar slut vet jag var jag ska leta, och servicen var felfri!

      Den upplevelsen står fortfarande ut i minnet. Första gången jag såg min bok i en annan bokhandel än SF-Bokhandeln. Dessutom köpte en gammal bekant till mig den ena av de signerade böckerna till sin fru och skickade ett mail för att berätta det. 🙂

      Nu blir jag nyfiken på vilken annan författare det kan ha varit. En Debutantbloggskollega kanske?

  5. Vi har faktist tagit in en ny omgång av Udda Verklighet, den funkar bra här! Tyvärr kommer jag inte läsa den själv, min allergi mot trycksvärta och bokens fina kant går inte ihop.. Författaren heter Marcus Priftis, kom nyligen ut med sin första roman Gå På Djupet! Är även estradpoet.

    Är det planerat för en pocketversion av udda verklighet?

    • Allergi mot trycksvärta! Vilken förbannelse! Jag lider med dig och beklagar att snittytorna är färgade. Om jag har tur så kommer det en e-bok eller ljudbok, men en mindre pocketutgåva är inte planerad.

      Marcus är en av författarna som skriver på Debutantbloggen, min kollega där, och en trevlig prick. Kul att du fick träffa honom också! Och förstås roligt att boken går bra. 🙂

Kommentera

